سیولیشه

نشریه اختصاصی شعر نیمایی

سیولیشه

نشریه اختصاصی شعر نیمایی

شکست سیستم / ناصر اسلامی نوکنده

در مورد وقایع اخیر پیرامون گشت ارشاد و حجاب که موجب جریحه‌دار شدن احساسات و افکار عمومی شده مسئله اصلی از این قرلر است: شکست فرهنگی سیستم در تحقق اهداف خود درباره طرز لباس پوشیدن و رفت و آمد مردم.

زمانی که دولتی یا حکومتی ایدئولوژیک در توجیه یک امر به زعم خود فرهنگی یا حتی مذهبی که مورد پسندش است ناکام می‌ماند برای رفع و رجوع آن روشی مخاطره‌آمیز را در پیش میگیرد آن هم استفاده از نیروی امنیتی و پلیس است که چه بسا اصلا تخصص و کارش بر مبنای قانون چیز دیگری‌ست و لاجرم به همین دلیل است که پیامدها زیان‌بار آن اجتناب ناپذیر میگردد مانند رفتار خشن و متعاقب آن ایجاد حس ترس و مقاومت در برابر آن و ملتهب کردن جامعه، اینجاست که این ایده در عمل تبدیل به یک ضدتبلیغ برای خودش می‌شود چرا که اساسا در یک بستر نامربوط سعی در تبلیغ و اعمال خود دارد. همانطور که بارها تجربه شد این کشمکش‌های خیابانی بر سر لباس و حجاب نمیتواند بدون تلفات باشد حتی در عادی‌ترین حالت هم تحمل و ظرفیت افراد با یکدیگر متفاوت است چه بسیار کسانی که بعلت روحیه حساس یا بیماری جسمی با کوچکترین تنش و استرس دچار مشکلات جدی میشوند آن هم یک دختر نوجوان تک و تنها در یک جو پلیسی و امنیتی.

دولت باید پلیس را به حال خودش بگذارد و از آن سواستفاده ابزاری نکند تا پلیس هم بتواند با مقبولیت عمومی به وظیفه خود که حفظ امنیت و آرامش مردم است بپردازد، این همه دستگاه‌ها و سازمان‌های عریض و طویل تبلیغاتی و رسانه‌ای و فرهنگی دارید با بودجه‌های کلان پس فایده و فلسفه وجودی اینها چیست؟ هیچ شکست پشت شکست. آن از وضع اقتصادی مملکت این هم از وضع فرهنگی (فرهنگ از دیدگاه قدرت) با آن همه دبدبه و کبکبه سر آخر ناکام و مانده از همه جا دست به دامن ماشین ون و چند مامور میشوید و نامش را هم فرهنگسازی و کار اخلاقی میگذارید این نوع رفتارها بارها در تاریخ تجربه شده بزور برداشتن حجاب و یا تحمیل پوششی خاص حالا گویی شما تازه از راه رسیده‌ و میخواهید دوباره چرخ را اختراع کنید؟ همین چند وقت قبل یکی از مقامات ستاد امربه معروف اعتراف کرد بیش از ۴ هزار آقازاده برای زندکی به کشورهای غربی رفتند خب شما که نمی‌توانید حتی بجه های خودتان را با این سبک زندگی قانع کنید براستی از بجه‌های دیگران چه انتظاری دارید؟

#یاسر_اسلامی_نوکنده
۲۶ شهریور


یاسر اسلامی نوکنده را در اینستاگرام دنبال کنید:
https://www.instagram.com/yaser.eslami.nokandeh

@yaser_eslami_nokandeh

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد