سیولیشه

نشریه اختصاصی شعر نیمایی

سیولیشه

نشریه اختصاصی شعر نیمایی

کتاب تحلیل چهار منظومه‌ی عاشقانه از منظر نظریه‌ی کهن‌الگویی / صالح ابو عذ ار

                                  
                
.
تقدیرِ کتابِ «تحلیل چهار منظومه‌ی عاشقانه از منظر نظریه‌ی کهن‌الگویی» این بود که در میانه‌ی خشم و خون منتشر شود!
کتابی که بیش از دوسال بر آن درنگ کردم و یک سال نیز در هزارتوی نشر ماند.
براستی در میانه‌ی این همه خشم و خون، از انتشار کتاب خویش هرگز نمی‌توانم شادمان باشم و جای شادباش هم نیست؛ امّا همواره باید در مسیر روشنایی پویید.
این کتاب برای دانشجویان و علاقه‌مندان به مطالعات بینارشته‌ای و نقدکهن‌الگویی می‌تواند بکار آید و مفید واقع گردد.
.
درباره داستان­‌های جمشید و خورشید، خورشید و مهپاره، گل و نوروز و همای و همایون سخن بسیار گفته­‌اند و از زوایا و نظرگاه­‌های گوناگونی بررسی و تحلیل شده­‌اند و ما در این کتاب، منظومه‌های یادشده را از منظر نقد کهن‌الگویی تحلیل، بررسی و مقایسه کرد‌ه‌ایم و کوشیده‌ایم نقبی عمیق بر لایه­‌های معنایی پنهان و نمادین این چهار منظومه بزنیم.

بررسی و تحلیل متون نظم و نثر فارسی از دیدگاه­‌های مختلف نقد ادبی در ساحت معنا و ژرف­‌ساخت می­‌تواند به فهم عمیق آن­ها کمک شایانی کند و نقد اسطوره­‌ای و کهن‌الگویی یکی از این رویکردهاست. یونگ ناخودآگاه جمعی را حاوی صورت­‌های مثالی می­‌داند، صور مثالی یا کهن‌الگوها، تصاویر پدیده­‌هایی شکل گرفته از دنیای کهن و بینش و تأملات اجداد باستانی ماست که در ضمیر ناخودآگاه همۀ انسان­‌ها به ارث می­رسد. وی، این صور اساطیری و مثالی را که در ضمیر ناخودآگاه جمعی آدمی قرار دارند و حاصل تجارب غریزی انسان هستند، «کهن‌الگو» یا «آرکی­‌تایپ» نامیده است.

آنیما، آنیموس، نقاب، سایه، مادر، پیرخرد و تمامیّت خویشتن یا تفرّد از مهم­‌ترین کهن‌الگوهای موجود در نظریۀ یونگ­‌اند. آثار حماسی، اساطیری، صوفیانه و عاشقانه، داستان و رمان­‌های روان­شناسانه، رؤیاها و خواب­‌ها مناسب­‌ترین بستر برای نمود و تجلّی کهن‌الگوها هستند و منظومه­‌های همای و همایون، گل و نوروز، جمشید و خورشید و خورشید و مهپاره از جمله این آثار می باشند؛ همین امر باعث شده است تا این چهار منظومه را از زاویه نظریه کهن‌الگویی یونگ مقایسه و تحلیل و وجوه اشتراک و افتراق آن­ها را تبیین کنیم و فرایند تجلّی کهن‌الگوها (انواع شخصیت‌ها، آرکی­‌تایپ شخصیّت، موقعیّت‌های کهن‌الگویی و نمادها) را از خلال مراحل گوناگون سفر قهرمانی و فرایند فردیّت قهرمانان نشان دهیم.

در این کتاب، علاوه بر استخراج و فهم کهن‌الگوها، برابر نهاد آن کهن‌الگو در متن بازشناسی شده است. به بیان دیگر منطبق کردن شخصیّت‌های این منظومه­‌ها با شخصیّت‌های کهن‌الگویی و بررسی فرایند فردیّت قهرمانان، از جمله دیگر مواردی است که پژوهش حاضر، به بررسی و تحلیل آن پرداخته است. پژوهش حاضر در پی ارائه الگویی است تا بتوان سایر منظومه­‌های ادب فارسی را به طور همه­ جانبه و فراگیر از منظر نظریه‌ی کهن­‌الگویی یونگ مقایسه، بررسی و نقد و تحلیل کرد.
.
در اینجا برخود لازم می‌دانم تا از تلاش‌های بی‌دریغ جناب آقای حسین مفید، مدیر محترم نشر مولی تشکر و قدردانی کنم. چراکه با همراهی و یاری ایشان این کتاب به زیور طبع آراسته شد و در اختیار خوانندگان ارجمند قرار گرفت.
.
کتابفروشی مولی: تهران، خ انقلاب، چهارراه ابوریحان، پلاک ۱۱۵۸
.
خرید غیر حضوری:
ارتباط با تلگرام و واتساپ: ۰۹۹۱۶۱۳۱۸۶۱
یا سایت کتابفروشی مولی:
www.molapub.ir
.

#صالح_بوعذار
#نشر_مولی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد